آشپزباشي

samedi, février 04, 2006

تهديد ايران به از سرگيری غنی سازی اورانيوم
جواد وعيدي

اعضای شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی، به موضوع گزارش دادن پرونده هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل متحد رای مثبت داده اند.
بر اساس گزارش ها از وين، 27 کشور از مجموع 35 کشور عضو اين شورا، به قطعنامه گزارش کردن پرونده ايران به شورای امنيت رای مثبت دادند. 5 کشور به اين قطعنامه رای ممتنع و 3 کشور نيز رای منفی داده اند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داده که كشورهايی كه به اين پيش نويس رای مخالف داده‌ اند كوبا، سوريه و ونزوئلا هستند و الجزاير، بلاروس، اندونزی ، ليبی و آفريقای جنوبی نيز به آن رای ممتنع داده اند.

در پی اين رای گيری، نماينده ارشد ايران در مقر آژانس گفت اولين پيامد اين قطعنامه آن خواهد بود که ايران غنی سازی کامل اورانيوم را از سربگيرد.


اظهارات جواد وعيدي، رئيس هيئت مذاکره کننده ايراني

وی گفت اين قطعنامه، يک اقدام سياسی از جانب کشورهای مشخص است. نماينده ايران نام اين کشورها را ذکر نکرد.

پيشتر علی لاريجانی، دبير شورای عالی امنيت ملی ايران نيز در اولين روز از نشست اضطراری شورای حکام در نامه ای به محمد البرادعی، مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی هشدار داده بود که "در صورت ارجاع مساله به شورای امنيت، نظارت آژانس در ايران به طور گسترده ای محدود خواهد شد و تمام فعاليت‌های صلح آميز هسته ای که به صورت داوطلبانه به حال تعليق درآمده اند، بدون محدوديت از سرگرفته خواهد شد."

اظهارات مقامات ارشد ايرانی بر اساس مصوبه مجلس ايران است که به موجب آن دولت ايران موظف شده تا در صورت هرگونه ارجاع پرونده هسته‌ ای ايران به ‌شورای ‌امنيت سازمان ملل متحد، تمام ‌اقدامات داوطلبانه خود را به تعليق درآورد.

در عين حال نماينده آمريکا در وين گفته است در اين مرحله، هيچ صحبتی از تحريم نيست و هنوز هم هدف، دستيابی به يک راه حل سياسی است.

از سوی ديگر در آلمان آنگلا مرکل، صدراعظم اين کشور گفته است نمی توان به ايران اجازه داد که سلاح هسته ای توليد کند.

پل رينولدز، خبرنگار بی بی سی در امور جهانی می گويد به اين ترتيب، بحران مربوط به برنامه هسته ای ايران به سطح تازه ای رسيده و اهميتی دوگانه پيدا کرده است: ابتدا اينکه شورای امنيت دارای اختيار وضع تحريم عليه ايران است و دوم اينکه قدرت های غربی موفق شده اند روسيه و چين را با خود همراه کنند.

به گفته خبرنگار بی بی سی، اين موضوع غرب را قادر می کند که بگويد موضوع، جهانی است نه رويارويی غرب با يک کشور اسلامی. اما غرب هنوز نمی تواند بر حمايت هيچيک از اين دو کشور، يعنی روسيه و چين، برای موافقت با اتخاذ تدابيری عليه ايران حساب کند و هنوز حتی مشخص نيست که خود شورای امنيت با موضوع چگونه برخورد کند.

قبل از تصويب اين قطعنامه، روسيه گفته بود که اقدام آژانس بين المللی انرژی اتمی نبايد شامل هيچگونه تهديد فوری عليه ايران باشد.

اما جواد وعيدی، رييس هيات مذاکره کننده ايرانی روز جمعه هشدار داد که گزارش کردن پرونده ايران به سازمان ملل هر گونه شانسی را برای عملی کردن طرح روسيه "از بين می برد".

در طرح پيشنهادی روسيه، بخش مقدماتی غنی سازی اورانيوم، حاوی فرآوری ماده معدنی حاوی اين عنصر، در ايران صورت می گيرد ولی اين فرآيند در روسيه تکميل می شود و محصول نهايی به ميزان مورد نياز نيروگاه های هسته ای ايران به اين کشور باز می گردد.

مقامات دو کشور ايران و روسيه قرار است روز 16 فوريه، 27 بهمن، برای بررسی اين طرح با هم ديدار کنند.

پيش از تصويب قطعنامه شورای حکام، هيات های اصلی در مقر آژانس بين المللی انرژی اتمی در وين در مورد عبارات پيش نويس قطعنامه ای که باعث گزارش پرونده فعاليت های هسته ای ايران به شورای امنيت سازمان ملل شد، به توافق رسيده بودند.

يکی از سخنگويان آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: "کشورهای اروپايی که حاميان اصلی اين پيش نويس هستند، سعی کرده اند تا حد ممکن حمايت تعداد بيشتری از اعضای شورای حکام آژانس را جلب کنند زيرا به اين ترتيب می توانند پيغام محکم تری به ايران بدهند که اين کشور به تعهداتش پايبند باشد."

اولين جلسه از نشست فوق العاده شورای حکام آژانس بين المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه بدون نتيجه گيری پايان يافت و قرار بود روز جمعه (ديروز) ادامه يابد اما جلسه روز جمعه برگزار نشد و يک روز به تعويق افتاد.

دستور کار نشست، تصميم گيری در مورد پيش نويس قطعنامه ای بود که طی آن از شورای حکام خواسته شده به رئيس آژانس مأموريت دهد گزارشی درباره آن بخش از فعاليت اتمی ايران که ممکن است جنبه تسليحاتی داشته باشد به شورای امنيت عرضه کند.

اين درخواست را پنج عضو دائم شورای امنيت سازمان ملل همراه با آلمان که از دولتهای درگير در مناقشه اتمی با ايران است مطرح کردند.

چنين خواسته ای بشدت با مخالفت ايران مواجه شد و مقامهای اين کشور تهديد کردند که در صورتی که در نشست شورا تصميم به ارجاع کشورشان به شورای امنيت گرفته شود همکاری داوطلبانه خود با آژانس بين المللی انرژی اتمی را متوقف خواهند کرد و کليه فعاليتهای مرتبط با غنی سازی اورانيوم را از سرخواهند گرفت.

ايران همواره تاکيد کرده است که برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز است.

«اين صفحه شامل مندرجات آدرس ذيل است که به دليل في ل تر بودن سايت بي بي سي فارسي عيناً کپي شده تا مورد استفاده کاربران ساکن ايران واقع شود. کپي رايتش را هم بفرماييد چقدر مي‌شود بگويم بچه ها چک اش را بنويسند!»
http://www.bbc.co.uk/persian/iran/story/2006/02/060204_la-iaea.shtml


...................................................................................